Dziecko i nastolatek w kryzysie zdrowia psychicznego
Nowe wyzwania w praktyce terapeutycznej
Patronat merytoryczny

TOP TEMATY KONGRESU
Prowadzący

dr
Iwona Sikorska

dr
Karolina Appelt

dr
Halszka Witkowska

dr
Maria Banaszak

Anna Olczak-Stawicka

dr
Sylwia Michałowska

Agnieszka Wzorek
Program Kongresu08.12.2023, godz. 9:00 – 16:00
Dzieci i młodzież w nowej rzeczywistości – walka o zdrowie psychiczne młodych osób


- W jakim kierunku zmierza obecnie zdrowie psychofizyczne dzieci i młodzieży? – najnowsze badania oraz mechanizmy powstawania zaburzeń lękowych, depresji, prób samobójczych i kryzysów psychicznych wśród młodych osób
- „Jest mi źle, ale nie wiem dlaczego!” – w jaki sposób nawiązać relację terapeutyczną z dzieckiem/nastolatkiem, który zgłasza obniżony nastrój, natłok negatywnych myśli i emocji, a także trudności w różnych obszarach życia, ale nie wie co jest ich przyczyną i jakiej pomocy oczekuje?
- Kiedy jedno zaburzenie przechodzi w kolejne – w jaki sposób przeprowadzać wnikliwą i trafną diagnozę zaburzeń psychicznych wśród dzieci i młodzieży, kiedy kilka różnych problemów i zaburzeń nakłada się na siebie?
SKĄD BIORĄ SIĘ ZACHOWANIA SAMOBÓJCZE WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY?

- Predyspozycje indywidualne – które osoby są szczególnie narażone na podjęcie zachowań samobójczych? Czynniki indywidualne według interdyscyplinarnego modelu etiologii zachowań samobójczych.
- Czynniki sytuacje i środowiskowe – czy mają wpływ na ilość podejmowanych zachowań samobójczych? Zdarzenia i cechy środowiska, które mogą nasilać ryzyko zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży.
- Rola kultury i społeczeństwa – w jaki sposób wpływy kulturowe i społeczne oddziałują na jednostkę i czy mogą przyczyniać się do podejmowania zachowań samobójczych przez dzieci i młodzież?
NOWE, NIEOCZYWISTE UŻYWKI

- Eksperymenty z narkotykami – po jakie nowe formy używek sięga obecnie młodzież i w jaki sposób przekłada się to na ich emocje, zdrowie psychiczne i fizyczne, relacje z rówieśnikami i rodziną, wyniki w szkole, a także postrzeganie rzeczywistości?
- Sygnały ostrzegawcze – na jakie zachowania dziecka czy nastolatka warto być czujnym w kontekście nadużywania określonych substancji psychoaktywnych oraz jakie kroki interwencyjne podjąć w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia?
- Uzależnienie jako sposób na natrętne myśli i zachowania – czy uzależnienie od Internetu, smartphone, alkoholu, narkotyków czy samookaleczeń może być objawem zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych wśród dzieci i młodzieży?
„MASKI” ZABURZEŃ LĘKOWYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY

- Czy to zachowanie mieści się w normie? – zaburzenia snu i odżywiania, bóle brzucha, pojawiające się wybuchy agresji, zaburzenia koncentracji, zmienność zachowań – jakie zachowania dziecka lub nastolatka powinny wzbudzać czujność i mogą świadczyć o występowaniu zaburzeń lękowych?
- Jak „maskują się” dzieci i młodzież? - w jakich sytuacjach zachowania opozycyjno-buntownicze, brawura czy nieadekwatna do wieku powaga mogą maskować odczuwany lęk?
- Jak pracować z dziećmi i młodzieżą, która boryka się z zaburzeniami lękowymi? – specyfika pracy i rola psychoedukacji rodzica oraz dziecka i nastolatka odczuwającego strach, negatywne emocje i niepokój
OSOBOWOŚĆ DZIECKA I NASTOLATKA – JESZCZE NIEUKSZTAŁTOWANA A JUŻ ZABURZONA?

- Nastolatek z zaburzeniami osobowości – czy i w jaki sposób identyfikować objawy zaburzeń osobowości i jak mogą się one przejawiać w codziennym funkcjonowaniu dziecka lub nastolatka?
- „Bądź przy mnie! Odejdź!” – poprzez jakie konkretne zachowania, wypowiadane słowa oraz przejawiane emocje objawia się wśród dzieci i młodzieży zaburzenie osobowości typu borderline?
- Rodzic/opiekun jako trzecia osoba w terapii – jak ułożyć współpracę z rodzicami/opiekunami dziecka zmagającego się z objawami zaburzeń osobowości, aby wykształcić w dziecku pomocne wzorce zachowania, a tym samym zmaksymalizować efekty terapii?
Warsztaty
Warsztaty online

SAMOUSZKODZENIA I MYŚLI SAMOBÓJCZE – SKUTECZNA DIAGNOZA I TERAPIA ZACHOWAŃ AUTOAGRESYWNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY
Specjalistyczny warsztat doskonalący dla psychologów i psychoterapeutów, który wyposaży Cię w niezbędne narzędzia terapeutyczne i protokoły postępowania z małoletnim pacjentem prezentującym zachowania autoagresywne lub myśli samobójcze.
Podczas szkolenia na przykładzie konkretnych studiów przypadków omówione zostaną alarmujące sygnały, które mogą świadczyć o występowaniu u dziecka czy nastolatka zachowań samouszkadzających lub autoagresywnych, a także metody terapeutyczne skuteczne w pracy z młodymi pacjentami z autoagresją lub myślami samobójczymi.
Moduł 1
Czynniki ryzyka i mechanizmy powstawania zachowań autoagresywnych wśród dzieci i młodzieży
- Bezpieczna i oparta na zaufaniu relacja terapeutyczna – w jaki sposób rozmawiać z dzieckiem lub nastolatkiem, u którego podejrzewamy występowanie zachowań autoagresywnych, na co zwracać uwagę w rozmowie i własnych zachowaniach, aby zbudować bezpieczną przestrzeń do rozmowy? Co zrobić, kiedy dziecko nie chce mówić?
- Brak wiary w siebie, ryzykowne zachowania, stany depresyjne, izolacja od rówieśników, przemoc czy odrzucenie jako przykłady czynników ryzyka oraz sygnałów alarmowych – wskazówki przydatne do identyfikowania autoagresji i samouszkodzeń podczas kontaktu z dzieckiem, przedstawione na podstawie studium przypadku
- Czym są pośrednie i bezpośrednie zachowania autodestrukcyjne – na jakie dodatkowe elementy zachowania dziecka lub nastolatka warto zwrócić uwagę w pracy terapeutycznej?
Moduł 2
Skuteczna diagnoza samouszkodzeń i zachowań autoagresywnych, m.in. myśli samobójczych u dzieci i młodzieży
- Diagnoza zgodna z kryteriami ICD-11 i DSM-V – specyfika procesu diagnostycznego w przypadku dziecka lub nastolatka z podejrzeniem zachowań autoagresywnych lub myślami samobójczymi – pułapki diagnostyczne oraz praktyczne wskazówki niezbędne do przeprowadzenia efektywnej diagnozy
- Ocena tendencji samobójczych za pomocą C-SSRS (skala Columbia) – dokładna charakterystyka narzędzia diagnostycznego, które skutecznie pozwoli ocenić poziom tendencji samobójczych u dziecka lub nastolatka i dzięki temu zaplanować trafne interwencje pomocowe
- W jaki sposób współwystępujące zaburzenia psychiczne, jak np. depresja, PTSD, choroba afektywna dwubiegunowa, ADHD, zaburzenia odżywiania czy zaburzenia adaptacyjne, wpływają na podjęcie przez dziecko zachowań autoagresywnych? – jakie pytania diagnostyczne zadać oraz na jakie sygnały zwrócić uwagę, aby zidentyfikować pierwotne źródło problemu i zaplanować efektywne działania terapeutyczne?
Moduł 3
Nowe metody i wytyczne dotyczące postępowania terapeutycznego w przypadku zachowań autoagresywnych wśród dzieci i młodzieży
- Terapia poznawczo-behawioralna oraz Trening Umiejętności Zastępczych – jak pracować z młodym pacjentem nad jego autoagresją i samookaleczaniem, aby zmniejszyć częstotliwość podejmowania tych zachowań, a z czasem wyeliminować je całkowicie?
- Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) w pracy z dziećmi i młodzieżą z myślami samobójczymi lub po próbie samobójczej – omówienie przykładowych metod pracy DBT, jak np. łańcuch behawioralny czy program Family Connections, dzięki którym możliwe jest połączenie terapii indywidualnej, treningu umiejętności oraz terapii rodzinnej.
- Interwencja kryzysowa w przypadku nastolatka z myślami samobójczymi – w jaki sposób pracować z nastolatkiem o nasilonych tendencjach samobójczych, który odmawia współpracy, aby ustabilizować jego stan emocjonalny i zapewnić mu kompleksową opiekę w sytuacji kryzysu?
- Postępowanie w przypadku zjawiska „zarażania się” samouszkodzeniami w grupie rówieśniczej – w jaki sposób pracować z dziećmi i młodzieżą, aby nie dopuścić do powielania autoagresywnych zachowań?
Czy wiesz, że:
O tym będziemy mówić:

Życie w stresie, presja rodzinna i rówieśnicza, nieumiejętność regulacji emocji, eksperymenty z narkotykami – jak zadbać o kondycję psychiczną młodych osób?

Jakie kroki interwencyjne podjąć w przypadku autoagresji i prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży?

Jak wspierać dzieci i młodzież, która boryka się z zaburzeniami lękowymi i autoagresją w związku z doświadczanymi kryzysami psychicznymi?

Jak nawiązać relację i rozpocząć współpracę z dzieckiem czy nastolatkiem, który sięga po substancje psychoaktywne?

Czy i w jaki sposób rozpoznawać u dzieci i młodzieży pierwsze objawy zaburzeń osobowości?
Kup biletWeź udział w konferencji
Pula biletów jest ograniczona
- Udział w wydarzeniu live
- Certyfikat w wersji elektronicznej
- Udział w wydarzeniu live
- Certyfikat w wersji elektronicznej
- Transmisja z warsztatu
Co wyróżnia nasze wydarzenie?



Każdy uczestnik dodatkowo otrzyma:
Specjalistyczne ebooki dla psychologów i psychoterapeutów. Karty pracy przydatne podczas pracy gabinetowej z dziećmi i nastolatkami oraz z ich rodzicami/opiekunami, które ułatwią prowadzenie regularnych spotkań.

Praca terapeutyczna z dzieckiem. Praktyczne karty pracy dla psychologów i psychoterapeutów

Praca terapeutyczna z nastolatkiem. Praktyczne karty pracy dla psychologów i psychoterapeutów
Z naszych publikacji, kursów i szkoleń korzysta tysiące psychologów, psychoterapeutów i psychiatrów z całej PolskiPoznaj nasze inne produkty

Jesteśmy najstarszym w Polsce magazynem, który popularyzuje wiedzę psychologiczną i troszczy się o zdrowie oraz elastyczność psychiczną naszych czytelników od ponad 20 lat. Charaktery to czasopismo, które zostało stworzone z myślą o pasjonatach psychologii, dla których poszerzanie swojej wiedzy i kompetencji jest nie tylko przyjemnością, ale również inwestycją w siebie.

Naszym celem jest dostarczanie rodzicom konkretnych narzędzi potrzebnych w wychowywaniu mądrych i szczęśliwych dzieci oraz w tworzeniu z nimi głębokich, opartych na zaufaniu więzi. Jesteśmy jedynym czasopismem psychologicznym dla dzieci w wieku około 5-11 lat, które wydaje redakcja miesięcznika "Charaktery". Chcemy pomóc rodzicom w zrozumieniu i rozwiązaniu problemów związanych z wychowaniem dzieci, dostarczając im wiedzy i praktycznych wskazówek. Nasz zespół składa się z doświadczonych specjalistów z dziedziny psychologii dziecięcej, którzy dbają o to, aby nasze artykuły były interesujące, zrozumiałe i łatwe do zastosowania w praktyce.

Przygotowujemy wytyczne dot. diagnozowania i terapii zaburzeń psychicznych zgodne z ICD-11 i DSM-5 oraz uwzględniające czynniki społeczne. Opieramy się na doświadczeniach ekspertów i prezentujemy kompleksowy materiał z diagnozowania i prowadzenia terapii. Przedstawiamy studia przypadków, uwzględniamy nietypowe objawy i prezentujemy metody terapeutyczne z przykładami ich zastosowań, które można łatwo przenieść do pracy w gabinecie.

Oferujemy kompleksowy zestaw materiałów z zakresu diagnozy i terapii seksuologicznej, skuteczny w pracy z dziećmi, nastolatkami, dorosłymi i osobami LGBT. Przekładamy wiedzę z seksuologii na realia pracy z klientem, opierając się na opisach przypadków. Pokazujemy, jak zmiany społeczne, kulturowe, normatywne i technologiczne wpływają na problemy w relacjach i zaburzenia seksualne. Udzielamy wsparcia psychoseksuologicznego w przypadku rutyny w związku, obniżonego libido, zaburzeń pożądania czy problemów z identyfikacją płciową. Diagnostykę opieramy na kluczowych elementach ICD-11 i DSM-5, uwzględniając nietypowe objawy i niuanse.

Wydawnictwo Charaktery to księgarnia psychologiczna, która powstała z myślą o osobach zainteresowanych psychologią, rozwojem osobistym oraz dbaniem o swój dobrostan psychofizyczny. Nasza oferta skierowana jest do psychologów, psychoterapeutów, rodziców, jak również do wszystkich, którzy poszukują wiedzy na temat funkcjonowania umysłu i emocji. W naszej ofercie znajdują się publikacje z zakresu psychologii, psychoterapii, medytacji, mindfulness, a także literatury pięknej o tematyce psychologicznej. Nasze publikacje to wiedza, która pomaga zrozumieć siebie i innych, a także poznać skuteczne sposoby na radzenie sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami życiowymi.